Wat gebeurt er met een lid dat overstapt van energieleverancier?

Niet elke energieleverancier werkt mee aan de postcoderoosregeling. Het is voor leden van belang dat ze een leverancier kiezen die de PCR verrekenen met de energiebelasting. Mocht dit niet het geval zijn, dan moeten leden van energieleverancier wisselen. Een lid dient dan zelf aan de coöperatie kenbaar te maken dat hij/zij van leverancier is gewisseld en de datum waarop de wissel heeft plaatsgevonden. Dit kunnen de leden binnen Voorstroom doorgeven via de app *Linkje naar de app*. Ook kunnen coöperaties vragen wie de leveranciers zijn bij het afsluiten van een productieperiode. De coöperatie verstrekt vervolgens de oude en nieuwe energieleveranciers de ledenopgaaf waarin de hoeveelheid opgewekte energie in een bepaalde tijd wordt weergegeven. De taak aan de coöperatie is dan om de opwek van de installatie te monitoren.


In het geval dat een lid wil overstappen van energieleverancier die wel meedoet aan de postcoderoosregeling, gelden in principe dezelfde stappen. Voor de verdeling van de teruggave maakt Voorstroom zelf de splitsing bij het berekenen van het aandeel in kWh op basis van tijdsevenredigheid en hoe lang het lid klant is geweest bij de energieleverancier.